Yhteiskuntaoppi
Yhteiskuntaoppi T4, S2
Aikuinen Rasva-Antero syyttää mehiläisiä ilmastonmuutoksesta ja virusten leviämisestä. Tällä tavoin viitataan viime aikoina esille nousseisiin salaliittoteorioihin. Esimerkiksi koronaviruksen synty ja leviäminen ovat inspiroineet monia teorioita, jotka ovat enemmän ja vähemmän kytköksissä todellisuuteen. On myös ihmisiä, jotka eivät usko koronaviruksen olemassaoloon lainkaan. Koronarokotteet ovat herättäneet pelkoa, ja jokainen on varmasti kuullut jonkun niihin liittyvän uskomuksen.
Salaliittoteorioita levitetään usein valeuutisten avulla. Valeuutinen on näyttää perinteiseltä journalismilta, esim. lehtiartikkelilta tai TV-haastattelulta, mutta sen on tarkoitus johtaa lukijaa tai katsojaa harhaan. Uutisen uskottavuus perustuu muutamaan yksinkertaiseen sääntöön. Ensinnäkin uutisen on näytettävä vakuuttavalta. Toiseksi sen on vedottava tunteisiin. Uutisessa on myös oltava riittävästi faktaa eli totta, jotta se on uskottava. Kosketuspinta omaan elämään auttaa uutisen vastaanottamisessa. Viimeinen keino on toisto. Uskomme periaatteessa mitä vain, kun se sanotaan tarpeeksi monta kertaa.
Harjoitelkaa vaikuttamista!
Jakautukaa ryhmiin. Jokainen ryhmä saa yhden aiheen. Yrittäkää vakuuttaa luokkatoverinne seuraavista käyttämällä salaliittoteoreetikkojen oppeja:
- Kuu on juustoa.
- Joulupukki on olemassa.
- Koulun kellarissa asuu lohikäärme.
- Kotitontut varastavat lyijykyniä luokkahuoneesta.
- Kouluruoassa on avaruudesta peräisin olevia ainesosia.
- Opettaja on mörkö.
Isompien oppilaiden kanssa voi olla hauskaa järjestää höpöaiheista väittelyitä. Voi olla yllättävän vaikea todistaa, että kuu ei ole oltermannia.
Miksi ihmiset uskovat valheita? Opettajalle löytyy hyvää taustamateriaalia Ylen artikkelista ”Miksi uskomme valheisiin?” Isompien oppilaiden kanssa artikkelin voi myös joko kuunnella tai lukea yhdessä. Monelle oppilaalle artikkeli on pitkä ja sisältää vierasta sanastoa. Sen voi jakaa 5-6 osaan ja antaa yhdelle oppilaalle yhden osan luettavaksi.
Teksti toimii hyvänä luetun ymmärtämisen harjoituksena, kun oppilas alleviivaa tuntemattomat sanat ja selvittää niiden merkityksen. Lopuksi oppilaat referoivat oman osansa ja siitä koostetaan taululle ajatuskartta tai lista. Ylen Valheenpaljastajasta voi lukea myös valeuutisista ja harhaanjohtavasta viittaamisesta tieteellisiin tutkimuksiin mainontatarkoituksessa.