keyboard_arrow_up

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Hyvinvointi ja tunnetaidot

Kupla 2022. Kuva: Anni Hartikainen © Rabbit Films.

1. Elokuvassa puhutaan seinän vastaan tulemisesta, tällä kielikuvalla elokuvan henkilö tuo esiin sen, että jotain hänen rajoistaan on loukattu. Pohdi, millaisia rajoja elokuvan henkilöillä on, miten he niitä ilmaisevat ja miten he voisivat paremmin pitää rajoistaan kiinni. Entä millaisia rajojen rikkomisia elokuvassa nähdään? Onko esimerkiksi ok vakoilla toisen puhelinta?

Vinkki! Kupla-elokuvan käsittelyssä voi hyödyntää myös Sydänpeto-elokuvan oppimateriaalin tehtävää Omien rajojen asettaminen.

2. Miten elokuvassa ilmaistaan tunteita? Mitkä tavat tunteiden ilmaisuun ovat rakentavia ja mitkä eivät?

3. Kuuluvatko vanhempien eli Tupun ja Teuvon väliset asiat mielestäsi Eveliinalle? Onko lapsella oikeus puuttua läheisten aikuisten asioihin? 

4. Elokuvan alussa vanhemmat antavat Eveliinalle seksivalistusta. Sujuuko se hyvin? Kenen sinun mielestäsi kuuluu antaa nuorille seksivalistusta? Eveliina ehdottaa, että internet riittäisi – oletko samaa mieltä? 

5. Millä tavalla Eveliina käyttää alkoholia? Pitäisikö aikuisten tai kaverien sinun mielestäsi olla huolissaan siitä? Miksi tai miksi ei? 

6. Miten elokuvan henkilöt käyttävät puhelimiaan? Millainen dramaturginen merkitys puhelimien käytöllä elokuvassa on?

Vinkki! Lisää tehtäviä tunnetaitoihin liittyen löytyy Sydänpeto-elokuvan oppimateriaalista.

Kameratehtävä: kuvataan tunnetiloja