keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Tämän osion tehtävät sopivat erityisesti musiikin tai äidinkielen opetukseen, erityisesti rap-musiikin ja sen historian käsittelyyn.

Rap-musiikki on osa hip hop -kulttuuria, johon kuuluu myös breakdance ja graffiti. Tunnusomaista rapille on rytminen puhelaulu eli räppäys ja toisten kappaleiden lainaaminen eli sämpläys.

  1. Keitä räppäreitä tiedät? Kirjoita ylös muutama. Mitä rap-tyyliä he edustavat?

2. Valitse yksi Mercedes Bentson kappale ja tee siitä lyhyt pohtiva teksti. Voit lähteä liikkeelle esimerkiksi jostain lainista (säe, säkeistö tai sen osa), joka on sinusta hauska, hyvä, voimaannuttava, järkyttävä tai kysymyksiä herättävä. Perustele teksissäsi miksi valitsit juuri kyseisen kappaleen ja millaisia ajatuksia se sinussa herätti.

Kokeillaan riimittelyä ja freestyleräppäystä

Etsikää netistä jokin hyvä biitti esim. hakusanoilla ”freestyle rap” tai ”hip hop beat instrumental” tai tehkää itse oma. Laittakaa biitti soimaan muutamaksi minuutiksi. Kirjoita biitin aikana katkeamatta tajunnanvirtatyylillä tekstiä. Ei ole tarkoitus tehdä valmista biisiä vaan päästä kappaleen teon makuun ja lyriikoiden rytmin löytämiseen.

Jatkakaa tehtävää: valitse jokin sinua kiinnostava sana ja kokeile keksiä sille mahdollisimman monta riimiä ja rakenna räppiisi yksi säkeistö sen pohjalta. Inspiraationa voidaan kuunnella esim. muusikko Kuopuksen kappale ”Selkouni” (löytyy Spotifysta tai Youtubesta). Mikäli ryhmässä on intoa ja halua, voidaan myös kokeilla räpätä tekstit pienissä porukoissa biitin tahtiin.