keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

 

a) Keskustelkaa tunteista: Elokuvassa oli useita kohtauksia, joissa Bambi ikävöi äitiään ja oli surullinen. Miten Bambin isä suhtautui Bambin ikävään? Miksi se ei halunnut Bambin puhuvan äidistä? Miten toisia voi lohduttaa, jos he ovat surullisia ja pahalla mielellä? Muistatteko elokuvan kohtauksia, joissa Bambi oli iloinen tai onnellinen?  Miltä tuntuu kun joku paijaa, silittää päätä hellästi, taputtaa rohkaisevasti olkapäälle tai halaa?  
Lopuksi: tehkää turvallinen jonosyli. Käykää istumaan lattialle toinen toistenne syliin pitkäksi jonosyliksi, jossa kuuntelette rauhallista musiikkia tai elokuvasta tuttua musiikkia. 
 
b) Mitkä asiat tekevät teidät surulliseksi? Mikä saa teidät suuttumaan ja vihaiseksi? Oletteko joskus ikävöineet? Miltä onni tuntuu? Mitkä asiat saavat iloiseksi? Miten te käyttäydytte kun on hyvä mieli, olette iloisia, surullisia, onnellisia. Mitä tapahtuu, jos kaikki menee pieleen? Miltä tuntuu olla huonolla 
tuulella, huutaa ja kiukutella? Oletteko joskus suuttuneet niin että olette lyöneet kaveria? Miten suuttumusta voi hillitä?  
 
c) Valokuvatkaa digikameralla lasten ilmeitä: suru, ilo, onni, pelko, hämmennys, pettymys, jne. Kaikki saavat esittää esim. neljä eri ilmettä. Tutkikaa kuvia ja päätelkää mitä ilmeet kertovat. Liittäkää kuvien tunnetiloihin ääniä. 
 
d) Opettaja kirjoittaa lapuille negatiivisia asioita, esim. et saa tulla mukaan leikkiin, sinulla on ruma hattu, olet tylsä tyyppi… Tai positiivisia asioita: onpa hauska nähdä sinua, tule meidän leikkiin, sinä olet kiva leikkikaveri… Laittakaa laput vaikkapa hattuun ja nostakaa yksi kerrallaan luettavaksi. Lapset saavat näyttää ilmeillään miltä heistä tuntuisi, jos joku sanoisi heille niin, mitä lapussa lukee. Lapset saavat kertoa myös omista ajatuksistaan.  
 
e) Etsikää lehdistä tai kirjoista kuvia, joista voi selkeästi päätellä henkilön tunnetilan. esim. surullinen poika. Tutkitaan kuvaa. Miettikää miksi poika on surullinen, mitä hänelle on tapahtunut, mihin hän on matkalla, onko hänellä ystäviä, missä vanhemmat ovat, entä sisarukset, mitä poika tekee seuraavaksi, mitä seuraavaksi tapahtuu, tapaako poika jonkun, miten pojan saisi iloiseksi…
 
f) Kaikki saavat tuoda pehmoeläimen mukanaan. Valmistakaa pareittain pieniä näytelmiä eri tunnetiloista. Pehmolelujen avulla voi olla helpompi kertoa tunteista.