keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

 

Elokuvassa Bambin isä, metsän ruhtinas kulki metsässä aistit valppaina vartioimassa laumaansa. Bambikin harjoitteli metsässä kulkemista ja kuulemista käyttäen kaikkia aistejaan. Tehkää retki lähimetsään. Välttäkää metsäretkellä turhaa elävien kasvinosien repimistä. Poimikaa kasvinosia vain ”tutkimuskäyttöön” ja antakaa muiden kasvaa rauhassa. 
 
a) Etsikää jokaiselle sopiva paikka, johon voi käydä istumaan tai selälleen makaamaan. Sulkekaa silmänne ja kuunnelkaa tarkasti. Mitä kuulette? Lopuksi pohtikaa yhdessä mitkä kuulemistanne äänistä olivat eläinten ääniä, muita luonnon ääniä (kuten tuulen, veden tai puiden ääniä) ja mitkä olivat ihmisen aiheuttamia (kuten liikenteen) ääniä. 
 
b) Jokaiselle lapselle annetaan pieni purkki käteen, esim. tyhjä filmipurkki. Purkkiin kerätään metsästä erilaisia asioita, kuten havunneulasia, lehtiä, kukkia tai marjoja. Pienellä kepillä voi möyhentää kasvinosia, jotta niistä irtoaa tuoksuja paremmin. Haistelkaa lopuksi eri purkkeja silmät kiinni. Millaisia tuoksuja tai hajuja haistatte? Tuntuvatko jotkin tuoksuista tutuilta? 
 
c) Rakentakaa yhdessä luonnon värikartta. Etsikää erilaisia värejä lehdistä, kukista, kivistä, jne. Asetelkaa ne joko riviin tai ympyrän muotoon, siten että värien sävyt liukuvat vaaleasta tummempaan. Tarkastelkaa luontoa myös eri muotojen näkökulmasta. Kerätkää erimuotoisia lehtiä, kiviä ja oksia. Lajitelkaa löytämänne asiat samanmuotoisiin ja erimuotoisiin. 
 
d) Lapset istuvat piirissä kädet selän takana. Ope jakaa jokaiselle lapselle käteen jonkun asian, kuten kuusen kävyn, männyn kävyn, havunneulasoksan, kiven, kepin, puun lehden, tms., siten että kahdella lapsella on samanlainen asia kädessään. Lapset tunnustelevat käsillään näkemättä esinettä ja yksi lapsista kerrallaan alkaa kuvailla omaansa; sitä miltä sen pinta tuntuu, minkä  muotoinen se on, tuntuuko se kylmältä tai kostealta, jne. Toiset lapset tunnustelevat omissa käsissään olevaa esinettä ja yrittävät arvata onko heillä sama asia kädessään.