keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. A. Diskutera om känslor. I filmen fanns många scener, där Bambi saknade mamman och var ledsen. Hur reagerade Bambis pappa på pojkens saknad? Varför ville han inte att Bambi skulle tala om mamman? Hur kan man trösta andra, om de är sorgsna och på dåligt humör. Minns ni scener ur filmen, där Bambi var glad eller lycklig?

Hur känns det då någon smeker dig ömt på huvudet, klappar uppmuntrande på ryggen eller ger dig en kram?

Till slut: gör en trygg famnkedja. Sätt er på golvet i famnen på varann, efter varann så att ni bildar en lång kedja av famnar. Lyssna på avslappnande musik eller musik från Bambi-filmen.

B. Vilka saker gör dig ledsen? Vad får dig att bli ledsen eller arg? Har du någonsin saknat någon? Hur känns lyckan? Vilka saker gör en lycklig? Hur uppträder ni då ni är på gott humör, glada, sorgsna, lyckliga. Vad händer om allt går åt skogen? Hur känns det att vara på dåligt humör, att skrika, skälla och vara besvärlig? Har du någonsin blivit så arg, att du har slagit din kamrat? Hur kan man behärska ilskan?

C. Fotografera barnens miner med digitalkameran: sorg, glädje, lycka, rädsla, förvåning, besvikelse o. s. v. Alla får visa t.ex. fyra olika miner. Studera bilderna och avgör vad minerna berättar. Vilka ljud eller effekter kunde höra till de olika känslotillstånden?

D. Läraren skriver på lappar negativt laddade meningar, t.ex. ”du får inte leka med oss”, ”vilken ful mössa du har”, ”du är en tråkig typ” och positivt laddade meningar; ”så roligt att se dig”, ”kom och lek med oss”, ”du är en fin lekkamrat”… Lägg lapparna i en hatt eller en låda och dra dem en åt gången och läs upp dem. Barnen får uttrycka med miner hur de skulle visa känslorna, med vilka de skulle reagera om någon skulle säga dem det som står på lapparna. Barnen får också berätta om sina egna tankar.

E. Sök i tidningar eller böcker bilder, som tydligt beskriver personernas känslor, t.ex. en ledsen pojke. Studera bilden: fundera varför pojken är ledsen, vad har hänt honom, vart är han på väg, har han några vänner, var är hans föräldrar, har han syskon, vad ska pojken göra sedan, vad händer sedan, träffar han någon, hur kunde man göra honom glad…

F. Alla får hämta med sig ett kramdjur. Gör i par små skådespel om olika känslor och sinnestillstånd. Med hjälp av kramdjuren kan det vara lättare att berätta om känslorna.

2. Vi är modiga

Stampes lärdom till Bambi; ”Var mer skrämmande än det som skrämmer.”

A. Att skrämmas: grimasera, ryt, se så farliga ut som möjligt. Träna olika miner framför spegeln. Härnäst bildar barnen par och ställer sig mitt emot varann. Den ena visar som spegelbild den andras skrämmande eller farliga miner och gester.

B. Lustiga miner: ta bilder med digitalkameran, och behandla dem med hjälp av datorn. Då man tänjer på ansiktena, gör dem runda eller smala o. s. v., kan man få ganska så vitsiga plyten till stånd. Behandla allas porträtt, också de vuxnas, och ställ ut dem. Barnens uppgift är att reda ut vem bilderna föreställer.

C. Gör spännande och kanske skrämmande fotografier genom att i ett mörkt rum belysa ansiktena med en lampa underifrån. Pröva först framför spegeln nya miner och fotografera sedan med en automatkamera utan blixt.

D. Fundera tillsammans vad det betyder att vara modig. Vilka andra ord kan betyda att någon är modig? Tapper, orädd, våghalsig..? Hur visade Bambi sitt mod i filmens berättelse?

Fundera tillsammans vad barn oftast är rädda för: Hur syns rädsla utåt? Hur kan man övervinna rädsla? Diskutera också om och när någon av er har varit verkligt modig. Har ni någonsin försvarat en kamrat? Vad gjorde ni då? Vilka olika färger kunde beskriva rädsla eller skrämmande saker? Berätta eller teckna efter diskussionen.