keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Kolme iloista rosvoa 2023. © Qvisten Animation
  1. Kuvaillaanko Kasperia, Jesperiä ja Joonatania elokuvassa pelkästään pahoiksi rosvoiksi? Voiko joku olla hyvä, mukava tai hauska, vaikka rosvoaa toisilta? Mitä Kasper, Jesper ja Joonatan rosvoavat elokuvassa? Miksi he rosvoavat? Keksikää erilaisia syitä siihen, miksi Kasper, Jesper ja Joonatan alkoivat joskus rosvoiksi. Miksi jotkut varastavat? Miltä teistä tuntuu, jos joku varastaa teiltä jotakin? Voiko toisten tavaroita ottaa ilman lupaa? Mitä sanoisitte Kasperille, Jesperille ja Joonatanille, jos saisitte tilaisuuden neuvoa heitä, kun he joutuvat poliisiasemalle?

  2. Rosvot jäävät lopulta kiinni ja he joutuvat vangiksi. Tunnustavatko he aluksi olleensa rosvoamassa? (ks. kirja, luku 14.) Jos on tehnyt jotakin ikävää ja sitä sitten selvitellään yhdessä, onko mielestänne helppoa tunnustaa omat ikävät teot?
    Mitä arvelette, onko Kardemumman asukkaiden helppoa antaa anteeksi rosvoille, vaikka nämä ovat rosvonneet heiltä kaikkea, mitä sattuivat tarvitsemaan?
    Miksi rosvoja ei tuomita vankilaan pitkäksi aikaa, vaan kaupunkilaiset päättävät antaa heille uuden mahdollisuuden, tilaisuuden elää yhdessä ja rauhassa kaikkien kanssa?
    Mitä arvelette, muuttavatko Kasper, Jesper ja Joonatan tapansa lopullisesti? Lopettavatko he rosvoilun? Onko heillä huono omatunto rosvoilusta? Miten heidän elämänsä muuttuu?

Kehuja kaikille

  1. Millaisissa asioissa te olette hyviä? Millaisissa asioissa onnistutte hyvin? Minkä taidon haluaisitte oppia?

  2. Millainen on hyvä ystävä?

  3. Opettaja kysyy ja lapset saavat nostaa kätensä, jos seuraavat asiat tuntuvat sopivan omaan luonteeseen: reilu, rohkea, iloinen, hauska, ystävällinen, luotettava, hiljainen, villi, mukava, auttavainen, kiltti, kekseliäs, hyvä tekemään yhteistyötä, huomaavainen, vilkas, kohtelias, rauhallinen, ottaa muut leikkiin mukaan.

  4. Keskustelkaa yhdessä, miltä tuntuu, kun kaverit sanovat teille jotakin mukavaa ja ystävällistä?

  5. Järjestäkää kullekin oma kehumishetki. Kukin saa kirjoittaa pienelle paperille vähintään kaksi mukavaa asiaa hänestä, jonka vuoro on tulla kehutuksi. Opettaja kerää paperit ja lukee yhteiset kehut, jotka kukin saa vuorollaan kuunnella luokan edessä istuen ja nauttien. Kehuttavalle voisi pukea kehujen ajaksi viitan tai kehuhatun tai jotakin muuta mukavaa ylevöittämään juhlahetkeä.