keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Tehtäviä tunne- ja vuorovaikutustaitoihin

Elina Patrakka ja Justus Hentula. Kuva: Vilja Harala, Tuffi Films

Kiltteys ja ystävällisyys

  • Alfred totesi, että hän on kiltti. Myös hänen äitinsä Riia sanoi, että hänen poikansa on liian kiltti. Pohtikaa yhdessä, voiko olla liian kiltti. Milloin ihminen on liian kiltti? Elokuvassa myös kerrottiin, ettei pidä olla liian kiltti. Miksi ei pidä olla liian kiltti? Milloin ei tarvitse olla tottelevainen?
  • Keskustelun jälkeen tehdä lyhyitä draamaharjoituksia, joissa oppilas näyttelee hahmoa, joka toimii joko liian kiltisti, kiltisti tai ikävästi. Esitysten jälkeen voidaan pohtia yhdessä, miten esityksen hahmo toimi tilanteessa. Tilanteita kohtaukseen voivat olla esimerkiksi:
    – Täyteen bussiin nousee 10-vuotias lapsi, jolla on iso lätkäkassi mukana
    – Koulukaveri pyytää apua tarinan kirjoittamisessa
    – Pikkusisko haluaa kaupasta jäätelön

Hyvät tavat

Sihjalle sanottiin usein, että hän on aivan mahdoton. Sihja kimpaantui ja huusi: “Millainen mun sit pitäisi olla?” Sihja sanoi, että hän aikoo muuttua paremmaksi. Hän muuttuikin kiltiksi ja tottelevaiseksi juotuaan Mirakulaus-ihmeainetta. Kenenkään, ei Sihjan, eikä muiden tarvitse muuttua toisten takia erilaiseksi. Jokainen saa olla sellainen kuin on. Sihja kuitenkin joutui hankaluuksiin, koska oli keiju ihmisten maailmassa, eikä osannut käyttäytyä muiden tavoin. Sihja ei hallinnut hyviä tapoja ja käyttäytymissääntöjä, joiden mukaan ihmiset yleensä toimivat.

  • Jos voisit antaa Sihjalle vinkkejä ja ohjeita ihmisten maailmassa toimimiseen, minkälaisia vinkkejä antaisit? Miksi?
  • Mihin hyviä tapoja tarvitaan? Mitä tapoja teillä kotona on? Mitkä tavat ovat mielestäsi turhia?
  • Alfredin kotona piti kaikkien istua pöydän ääressä, kunnes ruokailu on päättynyt. Mitä mieltä itse olet siitä tavasta?
  • Katsokaa alla oleva kohtaus elokuvasta. Keskustelkaa yhdessä millaisia käytöstapoja ja -sääntöjä kohtauksessa tulee esiin. Miten Sihja rikkoo niitä?


Muiden huomioiminen

Alfred oli kovin kiinnostunut luonnosta, eläimistä ja kasveista. Kukaan ei osoittanut kiinnostusta Alfredille tärkeitä asioita kohtaan.

  • Mistä sinä olet kiinnostunut? Mistä sinä pidät? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?
  • Miksi on tärkeää olla kiinnostunut kavereille tärkeistä asioista?
  • Miten voit osoittaa kiinnostusta muille tärkeitä asioita kohtaan? Kirjataan ideat ylös.
  • Tutustukaa toistenne harrastuksiin tai lempiasioihin. Esitelkää pareittain toisillenne oma harrastuksenne tai lempiasianne. Kuunteleva oppilas harjoittelee kiinnostuksen osoittamista ja läsnäolevaa kuuntelemista. Aikaisemmin taululle kirjatut ideat voivat olla apuna.